Podnikateľský plán

Asi už dlhšie vo Vás driemala myšlienka, že chcete podnikať. Už asi aj viete v čom, už asi aj viete ako. Treba to však dať „na papier“ a doriešiť všetky detaily. Na to slúži podnikateľský plán. Nezabúdajte, že tento podnikateľský plán nerobíte pre nikoho iného „len aby bol“. Robíte ho hlavne pre seba, aby ste mali jasno vo všetkých oblastiach týkajúcich sa Vášho podnikania.

Odpovedzte si na 3 základné otázky:

  1. Kde som?
  2. Kde chcem byť?
  3. Ako sa tam dostanem?

Podnikateľský zámer

Dajte si otázku, v čom chcete byť iný. V čom chcete byť lepší ako konkurencia. Prečo vlastne začínate podnikať? Chýbalo Vám niečo na trhu? Alebo budete poskytovať už existujúce služby lepšie? Rýchlejšie? Kvalitnejšie? Lacnejšie?

Stanovte si svoje výhody. Ak oslovíte budúceho klienta, budete mu musieť povedať v čom ste iný a prečo sa mu oplatí s Vami obchodovať.

Zdroje

Čo všetko Vám treba na začatie podnikania? Zariadenia, stroje, počítač, auto, telefón.. Zapíšte si všetky veci, ktoré budete k podnikaniu potrebovať. Spíšte si naozaj všetko čo Vám napadne a čo by Vám uľahčilo Vašu prácu alebo vylepšilo komfort pri práci.

Najprv si všetky veci spíšte a potom stanovte priority. Určite si priority a zoraďte položky podľa potreby. Ak pracujete s počítačom, tak položka počítača bude medzi prvými a kávovar alebo varná kanvica niekde naspodu. Každú položku si skúste približne naceniť a hneď budete vedieť, koľko financií Vás bude stáť začiatok Vášho podnikania.

Mesačné a ročné výdavky

V závislosti od druhu činnosti, ktorú budete vykonávať, súvisia aj Vaše mesačné výdaje.

Opäť si spíšte všetky MESAČNÉ výdaje, ktoré v budúcnosti očakávate:

Spíšte si aj predpokladané ROČNÉ výdaje:

Cenotvorba

Kým začnete podnikať, vačšinou máte dôvod, prečo ste sa tak rozhodli.

Stanovte si, koľko hodín v mesiaci, resp. denne, sa chcete podnikaniu venovať. Stanovte si buď 8 alebo 6 hodín. Z praxe však môžem povedať, že to bude skôr viac ako menej. Výsledkom bude počet hodín strávených prácou.

Povedzte si sám pre seba, koľko by ste chceli mesačne zarábať. Áno, častokrát počujem odpoveď „čo najviac“. Skúste však pri všetkej skromnosti povedať, koľko je naozaj minimum, ktoré by vedelo uspokojiť Vaše nároky na živobitie. To bude akási vaša výplata.

Teraz už stačí len ľahká matematika:

Cena za hodinu práce = (vaša výplata + mesačné výdaje + ročné výdaje/12) / počet hodín

Táto cena za hodinu práce Vám určije Vaše minimum. Pod túto sumu sa nikdy nesmiete dostať. Teraz príde na rad otázka, či pri tejto hodinovej sadzbe dokážete udržať firmu v chode. Ak áno, je to fajn. Ak nie, treba hladať možnosti:

Cieľová skupina

Napíšte si na papier, kto je Vaša cieľová skupina. Nie všeobecne, ale konkrétne. Spravte si zoznam, koho budete oslovovať, a aké argumenty použijete. Práve teraz môžete využiť Váš podnikateľský zámer, aby ste vedeli ako klientovi argumentovať a presvedčiť ho, že práve vy ste pre neho ten správny partner.

Nezabúdajte však na to, že nielen získať nového klienta je pre Vás dôležité. Oveľa dôležitejšie je si tohto klienta udržať. Poskytovať služby v dohodnutých rámcoch a niekedy možno aj trošku viac, aby aj po mesiacoch a rokoch mohol klient povedať, že sa rozhodol správne. Spokojnosť a referencie klienta sú naozaj vždy tou najlepšou reklamou.

Konkurencia

Slovo konkurencia je častokrát ponímané v negatívnom zmysle. „To sú tí zlí“. Treba ho však ponímať v tom pozitívnom – konkurencia sú tí, ktorí ma inšpirujú, tí ktorým sa chcem v niečom podobať. Všímam si ich kroky a učím sa od nich to dobré. Spíšte si sami pre seba zoznam firiem, či už v okolí alebo vo svete, na ktoré sa chcete podobať, ktorými sa chcete nechať inšpirovať. Budete mať cieľ, budete mať prehľad a hlavne: budete sa rozvíjať.

A ak si raz poviete, že už ste svoju „konkurenciu“ predbehli, môžete si pogratulovať, lebo všetky kroky ste urobili správne. A môžete si vychutnávať ten opojný pocit šťastia.

Krajská zložka Žilina SŽK sme sa rozhodli vytvoriť túto stránku ako efektívny nástroj komunikácie so živnostníkmi, či ste už našimi členmi alebo nie. Ak by ste sa však chceli aktívne podieľať na chode SŽK, veľmi radi Vás privítame ako našich členov.